fredag 26 november 2010

100: Nedräkningen mot Vasaloppet har börjat

Det spritte om flaggtygen, som om de fått liv och kände på sig att våren är på väg. Medvind i Berga by. 13 873 par skidor smekte den torra, hårda snön och förvandlade morgonens tystnad till en ljudlig majbrasa.
Efter 15 sekunder försvann Johans ryggtavla i det högra spåret. Jag försökte leta upp hans nummerlapp i vimlet men gav upp efter ett tag.
Efter backövergången hörde jag stavspetsar knäckas, jag hörde drömmar raseras.
Som armésoldater, ett och två, stapplade vi upp för backen. Efter en halvtimme såg jag den första kilometersmarkeringen. 89 skyltar kvar.
Majbrasan började sakta falna.
Ett och ett halvt år senare påbörjar jag nedräkningen till mitt tredje lopp.
100 dagar kvar.
Häng med.

1 kommentar:

  1. Äntligen. En längdåkningsblogg med djup och skrivspråk likt poesi. Ska definitivt följas.

    SvaraRadera

Åsikter